۱۳۸۸ شهریور ۲۳, دوشنبه

اندیشه امام‌خميني و آسیب‌های پیش رو

عظمت شخصيت امام خميني به حدي است که تمامي جريان‌هاي سياسي پس از انقلاب اسلامي به نوعي وانمود مي‌کنند که در خط و راه او گام برمي‌دارند. علت اين مساله در تمامي موارد آن، نه پايبندي و ايمان اين جريانات به انديشه امام که شناخت آنها از نوع نگاه مردم ايران به ايشان است. هر کس که به قدر ناچيزي با فضاي جامعه ما آشنا باشد، مي‌داند که هر جريان و تفکري که به ستيز آشکار با تفکر امام برخيزد مورد طرد و نفي مردم واقع مي‌شود.

اين مساله گرچه باعث شده که تفکر و شخصيت بي‌نظير حضرت امام مورد احترام همگان باشد، ولي از سويي ديگر منجر به آن شده است که جريان‌ها و افراد، در مواردي که با انديشه امام اختلاف نظر دارند دست به تاويل و چه بسا تفسير به راي سخنان ايشان بزنند.

با ذکر مقدمه فوق و با مروري بر وضعيت فعلي جريان‌هاي فکري و سياسي، به نظر نگارنده در حال حاضر تفکر امام از سوي سه جريان به شدت تهديد شده و در معرض تفسيرهای نادرست است:

1-کساني که وصيت صريح امام مبني بر عدم دخالت نظاميان در سياست را ناديده گرفته و با بهانه مقابله با تهديدات نرم، خود را به ميدان مجادلات سياسي با جريان‌های ديگر کشانده‌اند.

2-کساني که مي‌کوشند وجه اسلامي و نوع نگاه امام به مساله مشروعيت حکومت را انکار کرده و تفسيری منطبق با آموزه‌های ليبرال‌دموکراسي از تفکر ايشان ارائه دهند.

3-کساني که نقش مردم در تفکر امام را ناديده گرفته و مردم را تنها علت قابلي تحقق حکومت اسلامي و توده منتشر مي‌دانند. اين گروه به تفسيري اقتدارگرا از انديشه امام مي‌پردازند.

اميدوارم در آينده بتوانم با شرح و بسط بيشتری نسبت به اين مساله سخن بگويم.

۹ نظر:

دانشجوی فنی گفت...

سلام
در مورد جریان سوم اشخاصی مثل آقای مصباح مد نظرتونه؟ دو جریان اولی که ذکر کردید مشخص هستن ولی منظورتون و ازکسانی که جز جریان سوم محسوب میشن متوجه نمیشم.

مصطفی زالی گفت...

سلام علیکم
ترجیح بنده این است که این بحث، به صورت نظری و گفتمانی دنبال بشود و دامنه آن به افراد نرسد

دانشجوی فنی گفت...

پس منتظر شرح و بسط بیشتر مطالب می مانیم.

آقای الف گفت...

درمورد نظامیان، این حرف رو قبول ندارم که اگه امام گفته نباید بیان تو سیاست پس دیگه در هیچ زمان نباید بیایند، حکم ولی فقیه که دستور قرآن نیست، که هیچوقت قابل تعویض نباشد. مگر امام دستور منع ورود روحانیون را به سیاست صادر نکرده بود ولی بعد، دستور خودشان رانقض کردند و جور دیگری صلاح دیدند، همانطور که الان هم با حکم ولی فقیه این حکم قابل نقض هست

خون بها گفت...

سلام
با مطلبی با عنوان «روز «قدس» اشتباه نمی کنیم!» به روز هستم.
http://bloodmoney.mihanblog.com/post/29
یا علی

ناشناس گفت...

سلام
بي صبرانه منتظر شرح و بسط نظر سوم هستم. استفاده ميكنيم ... به نظرم نقد نظر سوم مهمتر باشه

محمد علی گفت...

مواظب باش با نظریه سوم زیاد شوخی نکنی ها!

مطمئنی دسته بندی ات هم جامع است هم مانع؟

Sadegh.sm گفت...

مطالبی که نوشتی خواننده رو دچار سوتفاهم می کنه.....
امیدوارم تو مطلب بعدی ات تفهیم سازی کنی.... مفهوم رو قشنگ و واضح باز کنی....
به خاطر عدم فهم درست، الان چیزی نمیتونم بگم.... گنگ بود و پیچیده...

ناشناس گفت...

تصمیم ندارید ادامه بدید؟