۱۳۸۷ بهمن ۱۲, شنبه

دنيای مجازی و مرگ مولف



چند روزقبل برای خالی نبودن عريضه و به روز کردن وبلاگم، يکي از مقالاتي را که مدت‏ها پيش پيرامون معضلات حاکم بر آموزش عالی کشود نگاشته بودم، در اينجا منتشر کردم. شامگاه شنبه وقتی مشغول بررسی توضيحات وارده از سوی مخاطبين به مطالب مندرجی بودم، با يک توضيح جالب روبرو شدم:

مطلب شما در انصارنيوز منعکس گرديد- ناشناس

راستش در ابتدا باور نمي‏کردم، تا اينکه با حجستجوی نام اين سايت در گوگل موفق شدم آن را پيدا کنم و البته برای اولين بار از آن ديدن نمايم. مقاله من به تيتر اول اين سايت تبديل شده بود. در پي آن بودم به فردی که اين کار را کرده، تذکر دهم، من بعد برای درج مقالاتم در چنين سايت‏هايي از من اجازه بگيرد، ولی تقريبا هيچ راهی برای شناسايی او نداشتم.

مساله مرگ مولف که روزگاری به يک نظريه هرمنوتيکی در باب معنا بدل گشته بود، امروزه ابعاد گستره‏تری يافته، به گونه‏اي که يک مقاله بدون اطلاع نويسنده آن در سايتی درج مي‏شود که شايد کوچک‏ترين نسبتی به لحاظ سياسی و اجتماعی با او نداشته باشد. حال بايد ديد که ايده اصلی مولف در چنين زمينه‏اي، چگونه فهم مي‏شود و اگر در گذشته از عدم امکان بازسازی افق معنايي مولف سخن مي‏رفت، امروزه ديگر چيزی به نام افق معنايي برای مولف باقی مانده است.

۳ نظر:

ناشناس گفت...

الان رفتم نگاه کردم سایتی رو که می گید، خیلی خنده داره، سرتیتر گذاشتنت حاجی...

Mohsen Saboorian گفت...

البته به‌این نمی‌گن مرگ مؤلف. می‌گن کپی پیست. برو خدا رو شکل کن کات و پیست نکرده، وگرنه الان مطلب روی وبلاگت خودنم نبود.

ناشناس گفت...

بلی! یک بار توی گوگل داشتم سرچ میکردم جسد، صفحه پنج یا شش نتایج متوجه شدم سایت عدالتخانه یک سری از مقالات مرا بدون اجازه و یا درک لینک به وب جسد، تنها با ذکر نام جسد زنده درج کرده است.
البته یک بحثی که هست همان مالکیت معنویست که مستمسک خیلی‌هاشان شده که حضرت امام مالکیت معنوی را به رسمیت نمی‌شناخته‌است. پس نوش جانشان!