در هفتمين دوره مجلس شوراي اسلامي طرحي به تصويب رسيد که طي آن دولت ملزم ميشد تا سال 1390 کنکور را حذف نمايد. بر طبق اين مصوبه وزارت علوم موظف شد با همکاري وزارت آموزش و پرورش معدل نمرات امتحانات نهايي در مقطع دبيرستان را ملاک پذيرش در دانشگاه قرار دهد. توجيه طراحان اين طرح کاهش استرس کنکور بر روي داوطلبان و خانوادههاي آنان و افزايش دقت آزمون بود.
در روزهاي گذشته وزير علوم تحقيقات و فنآوري اعلام کرد که سعي دارد با مساعدت مجلس طرح حذف کنکور را تا سال 1392 به تاخير انداخته و تا زمان اجراي آن، در چند مقطع از سال کنکور برگزار شود. به عبارت ديگر در حال حاضر امکان اجرايي شدن اين طرح وجود ندارد.
يک پرسش بسيار مهم آن است که آيا نمايندگان مجلس در هنگام تصويب اين طرح نميتوانستند عدم امکان اجراي اين طرح را پيشبيني نمايندو ديگر آنکه آيا با اجرايي شدن طرح فعلي اهداف ذکر شده توسط نمايندگان مجلس براي تصويب اين طرح محقق ميشود.
در طول 10 سال گذشته همه ساله حدود يک ميليون داوطلب در کنکور کارشناسي شرکت ميکردهاند که در اين ميان رقابت اصلي بر سر حدود پنجاه هزار کرسي بوده است. البته اين آمار با در نظر گرفتن دو پارامتر مقاطع روزانه و دانشگاههاي پرطرفدار است، و در صورتي که پارامترهاي ديگري چون پرطرفدار بودن برخي رشتهها نسبت به ساير رشتههاي تحصيلي در گروههاي مختلف آزمايشي افزوده شود، تحليل رقابت پيچيدهتر از اين خواهد بود.
حذف کنکور چهارگزينهاي و جايگزيني آن امتحانات فراگير کتبي با مشکل عدم دقت مواجه است. پاسخنامه امتحان چهارگزينهاي، هر چند بار که تصحيح شود، نمرهاي يکسان خواهد داشت، ولي تصحيح برگه پاسخنامه يک داوطلب توسط مصححان مختلف معمولا با اختلاف نمره مواجه خواهد شد، به گونهاي که در اين رقابت شديد، روش گزينش بر اساس معدل از دقت کافي برخوردار نيست. همچنين درسال گذشته اعلام شد که در امتحانات نهايي خرداد ماه سال سوم، هزار و هشتصد داوطلب معدل برابر داشتهاند. در روش فعلي گزينش دانشجو، در صورتي که دو نفر با نمرهاي برابر يک کد رشته را انتخاب کنند، هر دو در آن کدرشته پذيرفته خواهند شد، ولي در صورت جايگزين شدن معدل، با وجود معدلهاي مساوي که تعداد آنها ممکن است از ظرفيت بعضي از رشتههاي تحصيلي فراتر رود، چه چارهاي براي اين مساله ميتوان داشت؟
يکي از مهمترين استدلالها براي حذف کنکور کاهش استرس داوطلبان است؛ ولي با کمي تامل ميتوان دريافت که حذف کنکور به روش فعلي نه تنها از استرس داوطلبان نميکاهد، بلکه استرس به تمامي شبهاي امتحان در طول دوره دبيرستان منتقل ميکند.
مساله مهمتر عدم سازگاري در ميان مصوبات مجلس است. همان طور که ذکر آن رفت در کشور ما به دليل کم بودن فرصتهاي مطلوب ادامه تحصيل و تعداد زياد داوطلبان، رقابت سختي براي ورود به دانشگاه شکل ميگيرد؛ راه حل آن نيز ايجاد فرصتهاي جايگزين تحصيلي و شغلي است؛ در حال حاضر اين امکان وجود دارد، که عدهاي براي ادامه تحصيل در مقطع کارشناسي به خارج از کشور مهاجرت نمايند، ولي در صورت اجرايي شدن مصوبه فعلي مجلس براي اصلاح قانون وظيفه عمومي، اين امکان از تعداد زيادي از داوطلبان ذکور سلب ميشود، به عبارت ديگر با اين مصوبه رقابت براي ورود با دانشگاه و استرس داوطبلان افزايش مييابد.
در کشورهاي توسعهيافته چنين رقابتي براي ورود به دانشگاه وجود ندارد زيرا از سويي فرصتهاي ادامه تحصيل فراوان بوده و از سوي ديگر به دليل وجود فرصتهاي شغلي، رقابت براي ورود به دانشگاه به اين شدت نيست. در حاليکه در ايران بخش فراواني از جامعه براي يافتن فرصت شغلي بهتر، فرار از سربازي و نيز رهايي از بيکاري به دنبال ورود به مقاطع بالاتر تحصيلي هستند. در کنار اين مساله، کم بودن فرصتهاي ادامه تحصيل، رقابت کنکور را در ايران به يک ماراتن نفسگير تبديل ميکند.بنابراين تنها راه حذف کنکور افزايش فرصتهای مطلوب تحصيلی و نيز افزايش فرصتهای شغلی است؛ و تا زماني که وضع چنين باشد، بهترين روش گزينش دانشجو روش فعلی است.
تمامي اشارات فوق در باب عدم امکان حذف کنکور و ناکارآمدي روش جايگزين، براي هر کس که اندک اصلاعي از مسائل کشور داشته باشد قابل درک است. حال در اين ميان يک پرسش بسيار جدی در ميان است: چرا بايد با نمايندگاني روبرو باشيم که نه تنها بدون در نظر گرفتن امکان اجرايي شدن يک مصوبه به آن راي مثبت ميدهند، بلکه حتي به سازگاري مصوبات خويش با يکديگر نيز نميانديشند.
۳ نظر:
البته دلیل اصلی یادم تنی آید که چنین بوده باشد
دلایل دیگری نظیر ارزیابی بهتر و عادلانه تر نیز در میان بوده است.
در مورد مصوبه مجلس هم مثل اینکه شما
خیلی توی باغ نیستید.
چه توقعاتی دارید از مجلس!
سلام
در مورد ارزیابی دقیق و عادلانه هم بنده در متن توضیح دادم و معتقدم این طرح به ارزیابی دقیق هم کمکی نمیکند
سلام
جالب بود.
اما من با بعضی ها که تبادل نظر می کردم درباره کنکور و حذف اون و حتی درباره افزودن ظرفیت دانشگاه های دولتی عقیده داشتند که این سیاستی برای حذف دانشگاه آزاد هست.
ارسال یک نظر